Pasaules Hipertensijas diena

Ik gadu 17.maijā tiek atzīmēta Pasaules Hipertensijas diena. Šogad Pasaules Hipertensijas dienas tēma ir - "Ziniet savus skaitļus!" ar mērķi veicināt sabiedrības izpratni par hipertensiju, iedrošināt un mudināt iedzīvotājus uzzināt un kontrolēt savu asinsspiedienu. Arī Nīkrāces Veselības punktā 17.maijā no plkst.9:00-11:00 varēs bez maksas izmērīt cukura līmeni asinīs un asinsspiedienu, kā arī saņemt konsultāciju par dažādām fiziskām aktivitātēm savas veselības uzlabošanā un saglabāšanā.  Hipertensija jeb paaugstināts asinsspiediens ir gandrīz 50% Latvijas pieaugušo iedzīvotāju, un tā radītās sirds un asinsvadu slimības ir izplatītākais nāves cēlonis Latvijā - aptuveni 57% no visiem mirušajiem, plašāk šeit: http://www.spkc.gov.lv/veselibas-aprupes-statistika/.
Turklāt Latvijā mirstība no sirds un asinsvadu sistēmas slimībām ir augstāka, nekā vidēji Eiropas Savienībā.

Slimību lielākoties veicina mazkustīgs dzīvesveids, neveselīgs uzturs, kā arī savu veselību raksturojošo mērījumu (t.i., asinsspiediens, holesterīna līmenis, vidukļa apkārtmērs, glikozes līmenis, ķermeņa masas indekss) nekontrolēšana, līdz ar to, aicinām Jūs iespēju robežās organizēt profilakses un sabiedrības informēšanas pasākumus, ietverot zemāk uzskaitītos galvenos vēstījumus.

1. Zini savus "skaitļus"!

Augstam asinsspiedienam var nebūt simptomu, tāpēc ir svarīgi zināt savus veselību raksturojošos mērījumus. Normāls asinsspiediens sievietēm un vīriešiem jebkurā vecumā ir - 120/80 mmHg. Ja sistoliskais spiediens bieži ir virs 140 un/vai diastoliskais spiediens ir virs 90, nepieciešama ārsta konsultācija.

Ķermeņa masas indeksu (ĶMI) aprēķina, svaru (kg) dalot ar garumu (m)2. Ja skaitlis, ko iegūst jeb indekss ir 25 - 29,99, tas norāda uz lieko ķermeņa masu. Ja indekss ir virs 30 - tā ir aptaukošanās. Par veselīgu ķermeņa masu var spriest arī pēc vidukļa apkārtmēra. Vīriešiem hipertensijas risks pieaug, ja vidukļa apkārtmērs pārsniedz 94 cm, un risks ievērojami palielinās, ja tas pārsniedz 100 cm. Savukārt sievietēm risks palielinās, ja vidukļa apkārtmērs pārsniedz 80 cm, un risks ievērojami palielinās, ja tas pārsniedz 90 cm.

Par normālu glikozes līmeni uzskata 3,5 - 5,5 mmol/l, savukārt saslimšanas risks ar cukura diabētu palielinās, ja glikozes līmenis ir virs 7,0 mmol/l. Normāls kopējā holesterīna līmenis ir līdz 5 mmol/l. Jo augstāks par 5 mmol/l, jo lielāka varbūtība saslimt ar sirds asinsvadu slimībām.

Aicinām izmantot arī SPKC video rullīšus, kā atpazīt insulta un miokarda infarkta pazīmes -
https://www.youtube.com/watch?v=tu6UrND5Bo4
https://www.youtube.com/watch?v=JHqpq9ZPBX4

2. Izvēlies veselīgu uzturu!

Veselīgs uzturs ir viens no būtiskākajiem faktoriem hipertensijas profilaksē. Īpašu uzmanību jāpievērš sāls patēriņam. Ikdienā tam nevajadzētu būt lielākam par 5 g (viena tējkarote), ņemot vērā arī to sāls daudzumu, kas ir rūpnieciski ražotos produktos, piemēram, maizē, sierā, gaļas izstrādājumos u.c. Svarīgi atcerēties, ka pārmērīga sāls lietošana uzturā veicina asinsspiediena paaugstināšanos!

Veselīga uztura veicināšanā aicinām pašvaldības organizēt lekcijas un seminārus par veselīgu uzturu, piemēram, pedagogiem un bērnu vecākiem par veselīga uztura pamatprincipiem, skolu un pirmsskolas izglītības iestāžu māsām - "Veselīga uztura nozīme bērna attīstībā"; Kā arī praktiskas nodarbības par veselīga uztura pagatavošanu, piemēram, "Virtuves studija" - sabiedrībai atvērtas nodarbības, kurā ik nedēļu tiek rīkotas veselīga uztura gatavošanas nodarbības.

Aicinām izmantot arī SPKC sagatavotos informatīvos materiālus:
• Infografikas - http://www.spkc.gov.lv/infografikas/
• Informatīvos materiālus - http://www.spkc.gov.lv/informativie-izdevumi/970/
http://www.spkc.gov.lv/informativie-izdevumi/969/plakati
• Videogrāmatas - https://www.youtube.com/watch?v=TFvOQed-6nU&index=13&list=UULlpko1BWp2KklFQgzC-icw
u.c., kas pieejamas SPKC youtube.com kontā - https://www.youtube.com/channel/UCLlpko1BWp2KklFQgzC-icw
• Video receptes - https://www.youtube.com/watch?v=OfZG2jGxQ_g

3. Esi fiziski aktīvs!

Lai nodrošinātu organismam nepieciešamo minimālo fizisko aktivitāšu daudzumu, pieaugu-šajiem ieteicams veikt mērenas fiziskās aktivitātes vismaz 30 minūtes dienā. Aicinām organizēt publiskās lekcijas un seminārus par fizisko aktivitāšu principiem, kā arī praktiskās nodarbības, piemēram:
- praktiskās nodarbības (Veselības maršruta iziešana, bezmaksas nūjošanas nodarbības ikvienam iedzīvotājam, peldētapmācība skolēniem, pilates nodarbības u.c.);
- sporta sacensības, sporta svētkus;
- velopasākumus ģimenēm ar bērniem, sportistiem, akcija, piemēram, "Nobrauc (:)) savu asinsspiedienu!";
- citas sportiskas aktivitātes (piemēram, laivu braucieni, orientēšanās teritorijās, akcija "Uz skolu ar kājām", "Diena bez auto").

Aicinām izmantot arī sekojošus informatīvos materiālus:
• Par fizisko aktivitāšu iespējām pašvaldībās - http://www.spkc.gov.lv/fizisko-aktivitasu-iespejas-latvijas-regionos/,
http://aktivadiena.lv/aktivas-atputas-iespejas/
• Sadarbojoties ar pašvaldībām, ir izveidoti 5 veselības maršruti - Ogrē, Jūrmalā, Tukumā, Varakļānos un Cēsīs -
http://aktivadiena.lv/veselibas-marsruti/
• Infografikas - http://www.spkc.gov.lv/infografikas/
• Informatīvie materiāli - http://www.spkc.gov.lv/informativie-izdevumi/970/

Papildus informācijai atgādinām, ka praktiski padomi un idejas iniciatīvām, ko iespējams ieviest pašvaldībā iedzīvotāju veselības veicināšanai, pieejami Vadlīnijās veselības veicināšanai pašvaldībās
(http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/phoebe/aktualitates_veselibas_veicinasana_8a03f52e8e639356c225792e00364f3b/vadlinijas_pasvaldibam_aprilis_2012.pdf)

Ceram, ka šie materiāli palīdzēs Hipertensijas dienas aktivitāšu plānošanā un īstenošanā,

Vēlot izdošanos,

 
Cieņā,
Kristīne Šica

Slimību profilakses un kontroles centra
Psihiskās veselības veicināšanas nodaļas
Sabiedrības veselības analītiķe
tālr. 67387615
www.spkc.gov.lv
e-pasts: kristine.sica@spkc.gov.lv
Duntes iela 22 - 206. kabinets, Rīga, LV - 1005